Zajęcie dotyczące sprzątania odchodów po psie zostało przeprowadzone w grupie dzieci 5-letnich przez nauczycielkę.
KAŻDE DZIECKO WIE, ŻE NALEŻY SPRZĄTAĆ PO SWOIM PSIE Cel:
- Uświadomienie dzieciom konieczności sprzątania po psie,
- Uwrażliwienie na czystość w najbliższym otoczeniu,
- Uczenie odpowiedzialności za posiadane zwierzę,
Umiejętności:
- Dziecko wie, że należy sprzątać po swoim psie,
- Wie w jaki sposób to robić,
- Wie jak wyglądają łopatki do sprzątania psich odchodów,
- Potrafi posługiwać się łopatkami do sprzątania po psie,
- Potrafi opiekować się swoim psem,
- Wyróżnia wśród innych kosz na psie odchody,
- Zna skutki nie sprzątania odchodów po psie.
Pomoce: nalepki psa w 6–ciu kolorach, pocięte obrazki pieska, historyjka obrazkowa, kosz na psie odchody, odchody psie wykonane z masy solnej, szufelki na zbieranie odchodów, worki, kartonowe kosze na odchody psa, materiały plastyczne do dekorowania pojemników na psie odchody.
Przebieg zajęcia:
- Wszystkie dzieci oraz przybyli goście otrzymali kolorowe nalepki pieska.
- Dzieci zaśpiewały piosenkę „Pies”
- Rozmowa na temat piosenki. O czym była piosenka? Gdzie dziewczynka znalazła psa? Czy się nim zaopiekowała itp.
- Dlaczego mówimy, że pies jest naszym przyjacielem? – dzieci wypowiadały się na ten temat (bo możemy się z nim bawić, pogłaskać go. Bo są psy policyjne, które łapią złodziei, są psy, które ratują ludzi zakopanych głęboko pod śniegiem itp.)
- Czy wiecie jak należy opiekować się psem? – wypowiedzi dzieci
- Może pan Prezydent opowie nam jak opiekuje się swoim pieskiem? Pan Prezydent opowiedział o swoim psie i o tym w jaki sposób się nim opiekuje.
- Podzielcie się teraz na drużyny według koloru pieska, który macie na nalepce. Do zabawy włączają się zaproszeni goście. Powstaje 6 zespołów.
- Każdy zespół układa pocięty obrazek pieska w całość
- Oglądanie historyjki obrazkowej, która jest ułożona w niewłaściwej kolejności. Dzieci omawiają każdy obrazek. Układają historyjkę według chronologii wydarzeń. Omawiają właściwy przebieg historyjki.(1.Dziecko marzy o tym, by dostać pieska, 2. Rodzice kupują zwierzątko w schronisku dla zwierząt, 3.Szczęśliwy chłopiec bawi się z psem, karmi go, 4.Wychodzi z pieskiem na spacer, 5.Piesek załatwoa się, 6.Chłopiec zaprowadza pieska do domu i wychodzi z kolegami na podwórko, 7.Przewraca się na odchodach psa, 8.Sprząta po swoim psie.
- Dlaczego należy sprzątać po swoim psie? Wypowiedzi dzieci (żeby nikt się nie poślizgną i nie upadł, żeby było czysto i pięknie. Po psie trzeba sprzątać, żeby dzieci w piaskownicy mogły się bawić, bo jak dziecko dotknie kupy psa, to będzie miało na rękach zarazki i zachoruje ...)
- Do sprzątania po psie służą specjalne szufelki, które można kupić w sklepach dla zwierząt. Pan Prezydent zademonstrował dzieciom i przybyłym gościom jak należy sprzątać po psie oraz do jakiego pojemnika należy wrzucać psie odchody.
- Zabawa ruchowa. Dzieci dobierają się parami (również z udziałem dorosłych) jedno z nich jest pieskiem, a drugie jego właścicielem. Dzieci „pieski” otrzymują na głowę emblemat pieska. Opiekunowie piesków wychodzą z pieskami na spacer. Przed wyjściem biorą szufelki do sprzątania odchodów. „Pieski” mają przygotowane odchody z masy solnej. W czasie spaceru zwierzątka załatwiają się, a zadaniem właścicieli jest sprzątnięcie odchodów do wrzucenie ich do właściwego pojemnika. W trakcie zabawy włączona jest muzyka. Po chwili następuje zmiana ról.
- Przypomnijcie jeszcze raz – dlaczego należy sprzątać po psach? – wypowiedzi dzieci.
- Spróbujcie ułożyć hasła na ten temat.
- Zaproszenie dzieci i gości do wspólnego dekorowania pojemników na psie odchody.
- Wręczenie dzieciom przez pana Prezydenta książeczek o sprzątaniu po psach.
Monika Szałajko Przedszkole nr 12 w Koszalinie |